Tematyka i organizacja prac
- Upowszechnienie w branży produkcji zrównoważonej. Zapewnienie powszechnej i praktycznej informacji o ekoschematach, Zielonym Ładzie, nowej Wspólnej Polityce Rolnej. Lider zespołu: dr Mirosław Korzeniowski.
- Opracowanie założeń projektu cyfrowego zbierania danych branżowych. Uporządkowanie informacji na temat wielkości produkcji, struktury odmianowej w podziale na deser oraz przemysł, eksport i konsumpcję w kraju. Projekt jest realizowany dla jabłka, będzie benchmarkiem dla innych gatunków. Liderem tego zespołu roboczego jest Pan Adam Paradowski.
- Program spójnego marketingu jabłka w kraju i za granicą. Projekt jest realizowany jako część planu podniesienia konsumpcji krajowej jabłek. Lider: Paulina Kopeć.
- Promocja postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych. Promocja ekonomiki, sprzedaży poprzedzającej produkcję, modeli współpracy i konsolidacji handlowej. Wypracowanie wspólnej narracji i zestawu danych, które kształtowałyby opinie na temat sektora. Lider: Maciej Majewski.
- Komunikacja roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka. Wdrożenie wypracowanych w ramach Połowy Sukcesu rozwiązań integrujących projekty finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Plan integracji wokół wspólnych aktywności całego środowiska producentów i przetwórców. Lider Zespołu: Witold Boguta.
- Koncepcja zadaniowania badań i współpracy z nauką. Identyfikacja źródeł finansowania i założenia dla funduszu, który miałby wpływ na ukierunkowanie prac badawczo-rozwojowych. Cytat: „byśmy nie budowali maszyn do hot dogów i łazików, podczas gdy w inni pracują nad detekcją i digitalizacją produkcji”. Lider Zespołu: dr Dorota Łabanowska-Bury.
- Kontynuacja współpracy branży jagodowej. W ramach CORE TEAM zapowiedziano ściślejszą współpracę branży jagodowej. Jej celem ma być zapewnienie warunków rozwoju z uwzględnieniem wyzwań i specyfiki tej grupy gatunków. Koordynatorem integracji branży jagodowej jest Pani Dominika Kozarzewska.
Koordynacja prac zespołów i forum współpracy
- Comiesięczne spotkania koordynacyjne dla Liderów projektów
- Kwartalne spotkania w formule przeglądów prac zespołów Core Teamu
- Organizacja wystąpień członków Core Teamu w mediach i na konferencjach
- Badania i angaż ew. ekspertów zewnętrznych (liderzy i producenci na pobierają wynagrodzenia za parce w zespołach roboczych)
- Wsparcie dystrybucji komunikatów prasowych zespołów projektowych
- Promocja faktu, że nie można się nie komunikować.
Korzenie współpracy
Naszym zadaniem #1 jest ukierunkowanie zasobów sektora i pożądanych zmian w jego otoczeniu. Zawsze są i zawsze będą one zbyt małe w stosunku do potrzeb. W praktyce oznacza to identyfikację szans i barier oraz stworzenie portfela inicjatyw i mini projektów, które potrafimy wdrożyć w życie
Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
- podaż - planowanie produkcji, polityka odmianowa, standardy produkcji deserowej i na przemysł. Podstawowym celem współpracy ekspertów organizacji w tym obszarze jest opracowanie dobrych praktyk, które pomogłyby Organizacjom reprezentować interesy producentów i kreować politykę rozwoju poszczególnych gatunków
- sprzedaż - wymiana doświadczeń, w tym kontraktacyjnych, umiejętność oceny polityk kluczowych odbiorców, ich strategii względem producentów i inicjatywa realizacji wspólnych projektów. Celem jest własna wizja rozwoju relacji i współpraca z kluczowymi odbiorcami, wcześniej określenie nad czym wspólnie można pracować
- łańcuch dostaw – aktywny rozwój idei „od pola na talerz”. Przed nami uporządkowanie własnych kompetencji, określenie obszarów pożądanej aktywności i aktywne kreowanie wartości we współpracy z odbiorcami i konsumentami.
Praktyczne zadania, dla których powstał Core Team:
- identyfikacja wyzwań ogólno sektorowych, produkcji i przetwórstwa owoców, w tym jabłek i owoców jagodowych
- określenie obszarów współpracy, lobbingu i ukierunkowania zasobów naukowych
- określenie listy obszarów kwalifikujących się do analiz, pogłębienia, zatrudnienia zewnętrznych ekspertów czy np. benchmarkingu możliwych rozwiązań
- określenie planu wdrożenia i wskazanie wśród postulowanych inicjatyw / projektów priorytetowych
- budowa wizerunku sektora wśród jego interesariuszy i promocja kultury strategicznej.
- Od końca 2019 r. wspólnie realizujemy badania i promujemy dane wspierające konsumpcję. Więcej w zakładce Badania konsumpcji i na stronie WczorajNatalerzu.pl
- Realizowany w 2020 r. projekt „Połowa sukcesu” pokazał jak efektywna może być synergia komunikacji osób i organizacji kreujących ofertę sektora. Wspólne i materiały opracowane dla wszystkich organizacji w sektorze na stornie PołowaSukcesu.pl
- Od 2021 roku organizujemy wspólne spotkania z mediami i wspólne zakupy materiałów dla wszystkich kampanii finansowanych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Więcej w zakładce Spotkania prasowe
Podsumowanie i zaproszenie
Kto nie próbuje zintegrować sektora, nie może narzekać na zasady porządkujące rynek i hierarchie w międzynarodowym podziale pracy. Zapraszam do Core Teamu wszystkich, którzy chcą byśmy rozwijali się i kreowali przyszłość sektora. Z najlepszymi życzeniami na Nowy Rok 2024
Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Jeśli chcesz śledzić na bieżąco aktywność Zespołów projektowych i zaproszenia na okresowe przeglądy prac, zapraszamy do kontaktu. Można podać swoje dane na stronie i, raz na jakiś czas, otrzymywać informacje o pracy zespołów Core Teamu.
#Fundusze Promocji
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.