01/31/24
Największe wyzwanie branży jagodowej w Polsce
Branża jagodowa chce odejść od determinizmu zewnętrznego. Wyzwaniem, jest opracowanie strategii rozwoju i kształtowanie przyszłości bardziej świadome i bardziej zyskownie dla każdego pojedynczego producenta - strategia w miejsce gaszenia pożarów. Różnice w podejściu dużych i mniejszych producentów omawiano podczas konferencji „Przyszłość polskiego ogrodnictwa”. O szczegółach i z zaproszeniem do współpracy – Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Polskie Jagody, koordynator prac Jagodowego Core Teamu.
Czas odejść od determinizmu zewnętrznego
- Przed polską branżą jagodową jest jedno podstawowe wyzwanie. Jest nim opracowanie strategii rozwoju tej branży i wdrożenie tej strategii w taki sposób żebyśmy nie byli ciągle uzależnieni, w takim stopniu w jakim jesteśmy teraz, od warunków zewnętrznych, w których działamy. W tej chwili karty za nas rozdaje dystrybutor, podmiot handlowy, światowa konkurencja, pogoda. To są czynniki, które determinują to, w jaki sposób działamy na rynku i to, czy osiągamy zysk czy nie. Chcemy jako Core Team, i o tym mówiliśmy na konferencji „Przyszłość polskiego ogrodnictwa”, odchodzić od determinizmu zewnętrznego. Od sytuacji, w której cały czas skupiamy się na tym, jakie okoliczności zewnętrzne, co nam dają, w jakich zewnętrzne warunkach się znajdujemy. I próbujemy, w mniej lub mniej lub bardziej udany sposób, reagować na te warunki zewnętrzne – mówi Dominika Kozarzewska.
- Chodzi nam o to, żeby zgromadzić wiedzę na temat tego, w jakim kierunku rynek będzie się rozwijał, i w Polsce i na świecie. Zastanowić się, jakie mamy narzędzia od strony podaży, produkcji, decyzji produkcyjnych, indywidualnych plantatorów i całej branży, do tego, żeby naszą obecność na światowym rynku, kształtować w przyszłości bardziej świadomie i bardziej zyskownie dla każdego pojedynczego producenta.
Dyskusja po prezentacji Jagodowego Core Teamu pokazała, że spojrzenie strategiczne - dotyczące tego jak wygląda rynek, wspomniane czynniki zewnętrzne, można bardzo łatwo i konkretnie przełożyć na działania małych, średnich i dużych producentów.
Dla dużego producenta najważniejsze będą rynki eksportowe. To, co się na nich dzieje, jakie są perspektywy, jakie są miejsca, gdzie można poszerzać spektrum odbiorców.
Dla mniejszego producenta bardzo interesująca okazuje się możliwości rozwoju sprzedaży np. lokalnie, ale w sposób świadomy, oparty o wiedzę na temat konsumentów. Nie rzadko w oparciu segmentację tych konsumentów i dedykowane im kanały sprzedaży. Nowe kanały sprzedaży albo te wcześniej niewykorzystywane przez konkretne gospodarstwa, sprawiają, że zwiększa się marża, a tym samym zyskowność produkcji i możliwość dokonywania inwestycji w przyszłość tej produkcji.
Strategia zamiast gaszenia pożarów
Podtytuł konferencji Core Team to strategia zamiast gaszenia pożarów. Strategia wtedy będzie dobra. Kiedy wniosą do niej skład, podmioty będące w branży. Potrzebujemy pomysłów, kreatywności i wielu producentów jagodowych po to, żeby stworzyć strategię, którą rzeczywiście będzie będziemy w stanie wdrożyć i która zapewni przyszłość polskiego sektora jagodowego na kilkadziesiąt lat.
Core Team to forum współpracy liderów i ekspertów branży ogrodniczej, w tym jagodowej. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, ludzie często z międzynarodowym doświadczeniem, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę. Najbliższe spotkanie Core Teamu planowane jest na marzec. Więcej o współpracy liderów sektora ogrodniczego na stronie CoreTeam.pl.
Jagodowy Core Team zaprasza do współpracy. Aktualny skład tworzą: Andrzej Krupiński, Dominik Woźniak, Dorota Łabanowska-Bury, Hubert Woźniak, Krzysztof Żabówka, Mariusz Padewski, Mariusz Podymniak, Paweł Eggert, Paweł Krawiec, Stanisław Pluta, Krzysztof Sak, Piotr Nowak, Tomasz Wiewiórka, Ewa Kowalska, Robert Bełdowski, Remigiusz Kaczorek, Dariusz Paszko, Paweł Jaruga, Witold Boguta. Koordynatorem prac jest Dominika Kozarzewska, d.kozarzewska@polskiejagody.pl
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.
Kontakt:
Dominika Kozarzewska