07/03/24

Które warzywa jemy w czerwcu najchętniej? - badania Kantar Polska


Wśród najpopularniejszych gatunków czerwca Kantar Polska wymienia młode polskie ziemniaki, pomidory i ogórki. W porównaniu do czerwca 2023 roku najbardziej wzrosło spożycie papryki, brokuła, kapusty, kalafiora, marchwi, szparagów i sałaty. W liczbach bezwzględnych papryka zyskała 1,6 mln nowych konsumentów.

Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Badania finansowane są ze środków FPOiW. Badania są pretekstem do promocji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków dostępne są na WczorajNaTalerzu.pl



Konsumpcja warzyw w czerwcu

Najpopularniejszym warzywem w czerwcu są młode polskie ziemniaki, których konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje aż 95% Polaków. 

Na drugim miejscu znalazły się pomidory, które jadło 94% badanych, natomiast trzecie miejsce należy do ogórków - 90%.

Nieco mniejszy procent badanych deklaruje, iż w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało: cebulę (87%), marchew (83%) - które nieustannie znajdują się w czołówce zestawienia, ale także sałatę (74%) czy rzodkiewkę (73%).

W rankingu popularności kolejne miejsca zajmują: kapusta (66%), papryka (63%), kalafior (57%). Nieco rzadziej pieczarki (48%), brokuły (36%) i szparagi (29%).

Porównując do poprzedniego miesiąca (maja), najbardziej znaczące różnice +/- 5 pp., ilości spożywających zanotował kalafior (57% vs 43%; +14pp).


Wzrost liczby konsumentów warzyw „czerwiec do czerwca”

W porównaniu do czerwca 2023 wzrosło spożycie papryki, brokuła, kapusty, kalafiora, marchwi, szparagów i sałaty.

Rok do roku, spożycie papryki różnicuje się znacząco (różnice +/- 5 pp.). Procentowo ilość najbardziej wzrosła ilość konsumentów papryki - o 9% (z 58% do 63% populacji), czyli o wspomniane 1,6 mln osób. 

Na drugim miejscu ilość konsumentów brokułów o 7% (z 34% do 36% populacji), tj. o 0,8 mln osób. Na trzecim kapusty - wzrost wyniósł 6% (z 62% do 66% populacji), co „czerwiec do czerwca” dało 1,3 mln osób.  

W liczbach bezwzględnych papryce przybyło 1,6 mln konsumentów. W sumie jej spożycie w czerwcu br. deklarowało 20,4 mln osób. Kapusta zyskała 1,3 mln konsumentów, a marchew 1,1 mln.

W skali dwóch lat 2022-2024 największym wzrostem „czerwiec do czerwca” mogą pochwalić się szparagi i kalafior, odpowiednio o 4% i 2%.

Oba gatunki zyskały po 300 tys. nowych konsumentów. W sumie w czerwcu 2024 szparagi jadło 9,4 mln Polaków. W przypadku kalafiora wzrost o 0,3 mln, oznacza sumaryczną liczbę konsumentów na poziomie 18,5 mln. 

W skali trzech lat 2021-2024 wzrostem „czerwiec do czerwca” może pochwalić się papryka - zmiana deklaracji z 61% do 63%. Oznacza to wzrost o 3%.

3% wzrost ilości konsumentów papryki oznacza 300 tys. nowych konsumentów. Przypomnijmy paprykę w czerwcu jadło 20,4 mln osób). 



Wyniki badań konsumpcji 2020-2024

Badania wspierają promotorów zwiększenia konsumpcji i zmiany nawyków żywieniowych dotyczących warzyw, owoców i ich przetworów.


Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl



Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw 





Badanie zrealizowano w dniach 14-19 czerwca 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 20 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.



#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”.




Kontakt: 
Maciej Dolata