Celem realizacji projektu „Core Team” jest wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów, w wyniku stałej edukacji konsumentów. Projekt ma charakter parasolowy, czyli wspierający realizację wielu kampanii – dedykowanych wiodącym gatunkom, grupom gatunków, segmentom konsumentów – finansowanych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Oto trzy obszary wsparcia wszystkich organizacji i środowisk producentów owoców i warzyw w Polsce.
① Promocja konsumpcji
W ramach projektu „Core Team” budowana jest świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. To co, jako ogrodnicy, produkujemy - powinno stanowić połowę tego co ludzie mają na talerzu, w każdym posiłku, każdego dnia.
Polacy uważają warzywa i owoce: a). za „zdrowe”, b). za „dodatek”. Każda z tych percepcji stanowi wyzwanie. Jeśli bowiem 98% Polaków uważa, że są zdrowe, to samo powtarzanie tego pojęcia nie wnosi nic. Drugim wyzwaniem jest postrzeganie jako dodatek - opcja, coś co może być, ale nie musi. Każdy słyszał rytualne: „zjedz przynajmniej to, a warzywa zostaw”. Konsumpcja owoców jest tak niska, że nawet o nich nie dowcipkujemy. Kluczowe znaczenie ma zatem wypełnienie treścią percepcji:
#warzywa #owoce #codziennie
#PołowaTegoCoJemy
#PołowaSukcesu
#PołowaTegoCoJemy
#PołowaSukcesu
W ramach projektu „Core Team” powstaje komunikacja, która wyjaśnia dlaczego warzywa i owoce - en bloc - są nieodzownym elementem odżywiania, jak wspierają one nasze funkcje życiowe i jak przyczyniając się do ogólnego zdrowia i dobrej kondycji.
Oto główne obszary aktywności:
- Promocja wytycznych komunikacji wspólnych dla wszystkich gatunków i producentów. Szczegóły na stronie PołowaSukcesu.pl
- Promocja wspólnego designu (systemu identyfikacji wizualnej) i symbolu talerza*
- Opracowanie całego wachlarza rekomendacji żywieniowych wizualizowanych w formie talerza*. Pełne zestawienie jeszcze w styczniu pojawi się w zakładce Promocja konsumpcji
- Identyfikacja naturalnych ambasadorów i ekspertów, w tym dietetyków, lekarzy, sportowców
- Budowa wizerunku współpracy sektora wśród kluczowych interesariuszy (parasol)
- Integracja beneficjentów Funduszu i promocja wspólnie wybranego dla promocji warzyw i owoców typu strategii (lidera) i zestawu dobrych praktyk.
Realizowane działania wspierają – parasolowo – projekty i kampanie finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Małe projekty i duże kampanie „idą dalej” i pokazują atrakcyjność smaku, różnice odmianowe, ciekawe przepisy, gotowanie, lifestyle wybranych grup docelowych.
② Badania konsumpcji
W ramach projektu „Core Team” prowadzone są badania konsumpcji.
Trzon badań stanowi comiesięczny monitoring liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji kilkudziesięciu najpopularniejszych gatunków warzyw i owoców. Wszytskie realizowane badania są reprezentatywne dla populacji 32,4 mln dorosłych Polaków, tzw. „15+”.
- Zbiorcze wyniki dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są publicznie na stronie WczorajNaTalerzu.pl
- Badania regularnie dostarczają pretekstów do tego by omawiać sezonowość i walory każdego z gatunków. Więcej w zakładce Spotkania prasowe
- Pomagają zrozumieć i promować rolę warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. W szczególności fakt, że powinny stanowić połowę tego co spożywamy. Więcej w zakładce: Promocja konsumpcji
- Dane z monitoringu pomagają popularyzować talerz* jako sposób prezentowania zaleceń żywieniowych. Przykładem jest obliczany przez Kantar wskaźnik Wczoraj na talerzu
- Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii branżowych projektów promujących spożycie. M.in. kampanii Jedz Owoce i Warzywa, Ziemniaki czy kartofle, #wybieram POLSKIE jabłka, Apetyt na polskie, Moc Polskich Warzyw czy Czas na polskie superowoce!
Monitoring spożycia warzyw i owoców rozpoczęto w lutym 2020 r. Jest narzędziem promocji i integracji sektora, który współtworzą środowiska producentów i przetwórców wielu gatunków.
Badania realizowane są przez firmę badawcza Kantar we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Szczegółowych informacji na temat standardów i reprezentatywności realizowanych badań udzieli Kuba Antoszewski, PR Manager Kantar Polska.
③ Spotkania prasowe
W ramach „Core Team” organizowane są regularne spotkania sektora ogrodniczego z mediami. Odbywają się one raz w miesiącu, zgodnie z wypracowana praktyką, w ostatni czwartek każdego miesiąca, tj. 25 stycznia, 29 lutego 2024 itd.
- Odbywają się one w formule tzw. „śniadania prasowego”. Łączą merytoryczne prezentacje, debaty, z możliwością wzajemnego poznania, networkingiem.
- Obok producentów i dziennikarzy uczestniczą w nich dietetycy kliniczni i eksperci wielu programów i projektów poprawiających nawyki żywieniowe Polaków.
- Uczestnictwo pozwala poznać wyniki konsumpcji gatunków najpopularniejszych w danym okresie, ocenić wieloletnie trendy i ew. sezonowe odchylenia, porównać je z danymi z poprzednich 4 lat. Więcej w zakładce: Badania konsumpcji.
- Obecność producentów sprawia, że łatwo można zinterpretować prezentowane dane oraz prognozy, zawsze aktualne w konkretnym momencie sezonu.
- Spotkania są miejscem prezentacji planów i dokonań 6 kampanii (współtworzonych nierzadko przez kilka organizacji branżowych): Moc Polskich Warzyw, Jedz Owoce i Warzywa, Ziemniaki czy kartofle, #wybieram POLSKIE jabłka, Apetyt na polskie, Czas na polskie superowoce!
- Otwarta formuła pozwala na prezentację każdego z gatunków (w tym nie objętych żadną formalną promocją czy wsparciem Funduszu Promocji Owoców i Warzyw), odmian, walorów, wyzwań stojących przed producentami i przetwórcami. Ich uzupełnieniem są często unikalne materiały prasowe, degustacje, zaproszenia na plantacje i inne wydarzenia, w tym lokalne.
- Częścią spotkań prasowych są rekomendacje żywieniowe w modnej formie talerzy*. Budują one świadomość, że warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy. Przykłady w zakładce: Promocja konsumpcji.
- Zwieńczeniem każdego spotkania jest dyskusja na temat roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się w nich znakomici dietetycy, praktycy i inicjatorzy różnych przedsięwzięć edukacyjnych.
- Spotkania przyciągają wielu ekspertów – producentów, przetwórców, dietetyków, animatorów aktywności fizycznej, metodyków nauczania, edukatorów, specjalistów od promocji, socjologów (współgospodarzem spotkań jest Kantar). Zapraszamy by ocenić atrakcyjność networkingu podczas tych „śniadań czwartkowych”.
- Spotkania trwają ok. godziny. Po zakończeniu każdego ze spotkań istniej możliwość nagrania opinii eksperckiej, która jest / będzie przekazana tytułom prasy branżowej lub dystrybułowana we wskazanym segmencie mediów, np. FMCG, HoReCa, zdrowie, uroda, parenting.
- Specjalne miejsce podczas śniadań prasowych sektora ogrodniczego wypracowali sobie dziennikarze radiowi. Cenią sobie oni efektywność – ilość inspiracji, fizycznie dostępnych fachowców i możliwość nagrania kilku ekspertów (zawsze kilku, zawsze w dobrych warunkach). Stałym gościem jest Radio RMF i Polskie Radio.
Zapraszamy do kontaktu redakcje, agencje informacyjne i PR-owe. Szczegóły każdego kolejnego wydarzenia znajdują się w kalendarium Polskiej Agencji Prasowej i w zakładce Spotkania prasowe.
#Fundusze Promocji
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Szybki kontakt: