Zapraszamy na pierwsze tegoroczne spotkanie prasowe sektora ogrodniczego i dyskusję o tym, jak efektywnie kreować nawyki żywieniowe - w oparciu o rekomendacje NCEŻ, znowelizowane 31/12 ur. normy żywienia NIZP-PIB, badania percepcji diet i doświadczenia z 3 lat promocji talerza zdrowego żywienia. W programie także rekomendacje żywieniowe w profilaktyce nowotworowej (polecamy z myślą o Światowym Dniu Raka - 4 lutego). Bedą nowe badania percepcji jabłka, które od 1 stycznia jest oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie UE oraz najnowszy monitoring konsumpcji owoców i warzyw. Bohaterem produktowym - polecane przez sadowników w lutym - jabłka odmiany Golden Delicious.
30 stycznia 2025, godz. 10:00-11:15
Śródmiejska siedziba Kantar - laboratoria - link
Agenda:
- Najpopularniejsze warzywa i owoce stycznia - wyniki monitoringu konsumpcji Kantar Polska. Wyniki po konferencji dostępne będą na WczorajNaTalerzu.pl
- Demografia konsumentów jabłek 2020-2024, część I
- Jabłka liderem eksportu i oficjalnym owocem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Prezentacja sondażu, w którym pytamy o znajomość ww. faktów - Kantar Polska
- Powinniśmy jeść jedno jabłko dziennie. Jakiej odmiany? Zapraszamy na prezentację odmiany, którą sadownicy polecają i promować będą w lutym - Golden Delicious 🍏 Tomasz Lipa, Zakład Sadownictwa, Szkółkarstwa i Enologii UP w Lublinie, przewodniczący TRSK, trsk.org.pl
- Profilaktyka chorób nowotworowych - pełne rekomendacje żywieniowe z myślą o Światowym Dniu Raka, obchodzonym corocznie 4 lutego - Monika Stromkie-Złomaniec, Core Team
- Prezentacja 3 materiałów prasowych z okazji Światowego Dnia Raka, 4/02 (infografiki w nowych proporcjach IG, 3x4)
- Noworoczne rankingi popularności i percepcje słowa „dieta” - przypomnienie wyników badań: Percepcja słowa „dieta”
- Dyskusja o tym, jak promować zdrowe nawyki żywieniowe, w kontekście zaleceń, norm żywienia, wyników monitoringu konsumpcji oraz prezentowanych badań? Dziś zgodnie z zaleceniami odżywia się 20% Polaków, a ponad 50% uważa, że je „warzyw i owoców je wystarczająco dużo”. Promocja diet sytuacji nie poprawi. Nie lubimy diet, samo słowo naznaczone jest niewiarą w sukces. Każda dieta buduje coś nowego, swoją modę na „skuteczniejsze” założenia. Promocja 5 diet to często 5 różnych pomysłów na zdrowe odżywianie. O tyle to istotne, że odżywianie ma być podstawą profilaktyki i leczenia chorób cywilizacyjnymi. Ryzyko zachorowania na raka, problem z krążeniem, cukrzyca itd. Czego zatem mamy uczyć nasze dzieci? Jako producenci, jak możemy wesprzeć wysiłki dietetyków i lekarzy? Co, jeśli będzie promowane przez powiedzmy 5 lat, podniesie świadomość, zwiększy konsumpcje warzyw, przekona do owoców? Realnie wdroży zalecenia wizualizowane „talerzem żywieniowym”, zadbawszy o wszystkie jego składowe. Oto jest pytanie!
- Moc Polskich Warzyw i współpraca z PGE Projekt Warszawa
- Zapowiedź przeglądu najlepszych marek jagodowych – Branding Ovation 2025 BrandingOvation.pl
- Zapowiedź kolejnych badań znajomości jabłek. W lutym dowiemy się, czy Polacy mają świadomość iż jabłka to owoc dostępny przez cały rok? I dalej, czy wiedzą, że regularne spożywanie jabłek to prosty sposób na poprawę ogólnego stanu zdrowia.
- Zaproszenie na wiosenne przeglądy jabłek odmian klubowych i wszystkich polskich jabłek wpisanych do unijnego rejestru jako Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG).
Śniadanie to także czas na rozmowę, dzielenie się spostrzeżeniami i pomysłami, poznawanie nowych ludzi. Do Państwa dyspozycji będą:
- Monika Stromkie-Złomaniec - dietetyk kliniczny, ekspert projektów poprawiających nawyki żywieniowe Polaków. Autorka wielu artykułów z zakresu zdrowego odżywiania, współautorka książek. Uczy jak jeść zdrowo, sezonowo, smacznie i jak docenić rolę warzyw i owoców. Prowadzi poradnię dietetyczną Z kaloriami na pieńku
- Monika Hajduk - dietetyk, dietetyk dziecięcy, absolwentka kierunku Dietetyka na WUM, członkini Polskiego Tow. Dietetyki, Polskiego Tow. Badań nad Otyłością oraz Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków. Właścicielka poradni Monvita
- Marta Trząsalska – dietetyk, trener, promotorka zdrowia i medycyny stylu życia. Otworzyła przewód doktorski na temat otyłości. Laureatka konkursu Polish Businesswomen Awards BusinessWoman&Life: Lider holistycznych terapii dietetycznych. Prowadzi indywidualną praktykę Dietetyka & Lifestyle
- dr Tomasz Lipa - sadownik, Zakład Sadownictwa, Szkółkarstwa i Enologii UP w Lublinie, Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, członek Core Teamu trsk.org.pl
- Paweł Myziak - producent i promotor warzyw ciepłolubnych z południa Mazowsza, lider zespołu ekspertów Warzywnego Core Teamu, także członek zespołu ds. komunikacji roli warzyw i owoców w codziennym żywieniu - Połowa sukcesu
- Mirosław Łuska - Prezes Zarządu Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej, lider kampanii Moc Polskich Warzyw, Core Team ProducenciPapryki.pl
- Witold Boguta - Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, lider prac zespołu ds. promocji roli owoców i warzyw w codziennym odżywianiu i jeden z inicjatorów powstania ogrodniczego Core Team'u
Światowy Dzień Raka już 4 lutego
Zimowe, znaczyć może smaczne i zdrowe
Kontakt w sprawie wyników badań i komunikatów:
- przedstawiciele mediów - kuba.antoszewski@kantar.com
- producenci i eksperci branżowi - biuro@grupyogrodnicze.pl
- komentarz do prezentowanych ostatnio rekomendacji żywieniowych - dla diabetyka, związanych z insulinoopornością, nadciśnieniem, mikrobiotą oraz menopauzą - Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk kliniczny - mail
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: