Maciej Dolata z firmy INSPIRE podczas tegorocznych Targów Sadownictwa i Warzywnictwa opowiedział o projekcie „Core Team” mającym na celu promocję spożycia owoców i warzyw, będącym także forum współpracy sektora ogrodniczego. Jest on realizowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Projekt „Core Team — promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora” jest finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Spis treści
- Maciej Dolata o celach projektu „Core Team”
- Promocja konsumpcji owoców i warzyw
- Badania konsumpcji
- Rośnie liczba konsumentów warzyw i owoców
- Połowa sukcesu
- Maciej Dolata: za każdym warzywem stoi człowiek
Maciej Dolata o celach projektu „Core Team”
Core Team to popularna nazwa zespołu liderów sektora ogrodniczego, formalnie zaś nazwa szerszego projektu promującego konsumpcję owoców i warzyw. Celem rozwijania tej inicjatywy i realizacji projektu jest wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów.
- w obszarze promocji - w wyniku stałej edukacji konsumentów i parasolowego wsparcia wielu inicjatyw i kampanii finansowanych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
- w obszarze współpracy ludzi i organizacji - w wyniku podniesienia stopnia zorganizowania i ochoty na to, by wpływać na przyszłość sektora. Chęć artykułowania oczekiwań i współpracy z szerokim kręgiem interesariuszy to klucz od zrozumienia tego gremium. To forum współpracy liderów i ekspertów branży ogrodniczej. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, ludzie często z międzynarodowym doświadczeniem, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę.
Realizowana w ramach projektu „Core Team” promocja roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu zorganizowana jest w 3 obszarach: promocja konsumpcji, badania konsumpcji oraz spotkania prasowe - wyjaśnia Maciej Dolata.
Promocja konsumpcji owoców i warzyw
W ramach projektu „Core Team” budowana jest świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. To, co produkujemy jako ogrodnicy, powinno stanowić połowę tego, co ludzie mają na talerzu, w każdym posiłku, każdego dnia.
Badania konsumpcji
Częścią projektu „Core Team” jest monitoring konsumpcji kilkudziesięciu najpopularniejszych gatunków owoców i warzyw. Ten monitoring realizowany jest od 4 lat. Prowadzi go firma Kantar, jedna z najbardziej renomowanych firm badawczych w Polsce i na świecie. Po czterech latach badań prowadzonych wśród konsumentów owoców i warzyw widzimy już pewne trendy. Co więcej, są one bardzo korzystne.
Maciej Dolata mówi o tym, jak promować warzywa
Rośnie liczba konsumentów warzyw i owoców
Maciej Dolata: Zdecydowana większość badanych przez nas warzyw, notuje wzrost spożycia i popularności wśród konsumentów. Na te wzrosty wpływ miała pandemia. To czas kiedy bardzo wyraźnie podniosła się świadomość zdrowotna. W czasie pandemii ludzie zrozumieli korelację pomiędzy odżywianiem a odpornością. Warto wykorzystać ten fakt, trendy są korzystne, można powiedzieć, że wiatr wieje nam w plecy. Bez porównania trudniej jest producentom mięsa, we wszystkich mediach konsumenci słyszą, że mięsa mamy jeść mniej.
Rośnie także zainteresowanie tematem jakości żywności i walorami krajowej (lokalnej) produkcji. Naprawdę warto docenić korzystne trendy wzrostu ilości konsumentów warzyw i wspomniany wzrost świadomości na temat zdrowego odżywiania. Jest to dobry czas na mobilizację i wzięcie udziału w projektach promocyjnych, realizowanych przez wiele organizacji producentów. W ramach „Core Team”, w każdym miesiącu organizowane są spotkania producentów z mediami. Każde środowisko producentów, każdego gatunku, może dostać dostęp do mediów, dietetyków, skorzystać z wypracowanej identyfikacji wizualnej i w ten sposób podnieść efektywność prowadzonych działań.
Które gatunki warzyw notują wzrosty?
Gatunki, które od kilku lat notują wzrostu i są najbardziej aktywne, to papryka, cukinia, bakłażan, pomidor, ogórek, cebula. Rośnie także liczba konsumentów fasolki szparagowej, pietruszki, selera, buraka ćwikłowego czy marchwi. Jeśli producent tych warzyw produkuje dużo, albo działa w jakiejś grupie czy regionie produkcyjnym, warto aby właśnie teraz skonsolidować wysiłki, połączyć siły, z innymi producentami, w ramach np. kampanii Moc Polskich Warzyw, lub tych ogólnosektorowych działań, jakie prowadzi „Core Team”. Z wyników wspomnianych badań każdy producent może skorzystać bezkosztowo. Warto zacząć od wizyty na prowadzonej przez Kantar stronie WczorajNaTalerzu.pl.
Badania dostarczają wiedzy „tu i teraz”, co miesiąc znamy pełną demografię konsumentów. To ułatwia ewaluację wielu działań komunikacyjnych. Promocja konsumpcji także odbywa się na bieżąco. Warto jednak pamiętać, że zmiany nawyków żywieniowych należą do najtrudniejszych. Naturalne są więc pytania o to, co zrobić, by za parę lat ludzie jedli znacznie więcej warzyw — podkreśla Maciej Dolata.
Połowa sukcesu
Przypomnę, że dietetycy na całym świecie, od Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) poprzez nasze Instytut Żywności i Żywienia, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, wszyscy mówią o tym, że warzywa i owoce powinny stanowić połowę naszego talerza. To jest znacznie więcej niż obecnie każdy z nas ma na tym talerzu. Wszyscy opiniotwórczy ludzie mówią, że mamy jeść więcej warzyw. Mamy wracać z zakupów z jedną torbą warzyw i drugą ze wszystkim innym. To wymaga świadomości i dużej mobilizacji. Obserwując od lat organizację promocji w sektorze ogrodniczym, mogę powiedzieć, że efekty są tam, gdzie producenci starają się zrozumieć konsumentów — mówi Maciej Dolata.
Za każdym warzywem stoi człowiek
Producenci warzyw są wyjątkowi. Dlaczego? Wyjaśnię. Nie produkujemy jednego z wielu produktów spożywczych. Produkujemy coś, co ma stanowić połowę naszego odżywiania. To jest pewien przywilej, ale też pewna odpowiedzialność. Jak ktoś ma zapewnić połowę talerza statystycznego mieszkańca Polski, powinien angażować się nie tylko w agrotechnikę. Musimy pokazywać, że za każdym warzywem stoi człowiek. Musimy pokazywać ludzi, gospodarstwa, gminy, w których produkuje się warzywa. Dzielić się z konsumentami tym, jak produkujemy, jakie mamy dylematy, problemy i wyzwania w tej produkcji. W Polsce produkujemy warzywa znakomitej jakości, a produkcja prowadzona jest w zrównoważony sposób. Warto poinformować o tym konsumentów. Jeśli się nie komunikujesz, bo chcesz „tylko” produkować, Twój produkt zostawiasz na pastwę social mediów. Ktoś inny o nim opowiada. Czasem dobrze, czasem bez wiedzy.
To my, producenci powinniśmy powiedzieć konsumentom, że warto wybrać nasze warzywa. Inicjatywa „Core Team” właśnie po to została stworzona. Zachęcam do zapoznania się ze szczegółami, kontaktu z grupami roboczymi, przyjechania na spotkanie i znalezienia roli dla siebie. Słyszałem dziesiątki razy postulat „nic o nas bez nas”. W dużym uproszczeniu, o to chodzi producentom, którzy to nieformalne forum tworzą. Początek sezonu 2024 potwierdza trendy, o których rozmawialiśmy. Warto tego konsumenta docenić. Razem możecie Państwo więcej — podsumowuje Maciej Dolata.
Oryginalny tekst ukazał się na portalu WarzywniczeABC.pl, 29 lutego 2024
„CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja” to projekt realizowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Kontakt: