Rośnie popularność samozborów w Polsce. 76% badanych deklaruje zainteresowanie samozbiorami polskich warzyw i owoców. To 24,6 mln Polaków, o 1,9 mln więcej niż w 2023 r. Wśród gatunków jakie najbardziej chcielibyśmy zbierać samemu są truskawki (35%), pomidory (31%), jabłka (24%), maliny (23%) i borówki (21%).
76% badanych deklaruje, że jest zainteresowanych samozbiorami polskich warzyw i owoców. Jest to o 6 p.p., więcej Polaków, niż przed rokiem. W maju 2023 takie zainteresowanie wyrażało 70% badanych.
Wśród owoców jakie chcielibyśmy samemu zebrać i w ten sposób lepiej poznać najpopularniejsze są truskawki (35%). Na kolejnych miejscach wymieniane były jabłka (24%), maliny (23%) i borówki (21%).
Dalej gruszki (10%), jagoda kamczacka (9%), jeżyny (9%), czarna porzeczka (8%), czerwona porzeczka (8%) oraz minikiwi (6%).
Spośród warzyw najbardziej interesujące są dla Polaków samozbiory pomidorów (31%). To 10 mln konsumentów. Nieco tylko mniej chciałoby zobaczyć oprawę ogórków (19%), papryki (12%) i ziemniaków (11%).
Pozostałe gatunki to poziom od 1 do 3 mln wskazań. Szparagi i marchew 2,6 mln (8% dorosłych Polaków), czosnek i brokuł - 1,6 mln (5%), cukinia i dynie 1,3 mln (4%).
Podsumowanie
Na koniec kluczowa informacja z badań zainicjowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw - 3 na 4 Polaków jest zainteresowana ofertą samozbiorów. To zainteresowanie rośnie pod wpływem bieżącej sytuacji i trendów prozdrowotnych i związanych z eskapizmem (bliżej przyrody, wolniej, spokojniej, dalej od elektroniki).
Na duży wzrost zainteresowania samozbiorami w ostatnim roku (70% w 2023 r., 76% w 2024 r.) wpływ miały protesty rolników i sadowników. Zwiększyły zainteresowanie jakością żywności. Polska żywność zyskała w oczach konsumentów, w tym warzywa i owoce, które stanowić powinny połowę tego, co jemy.
Komentujący wyniki badań eksperci zwracali uwagę na szansę, jaką niesie zainteresowanie tym, co lokalne i sezonowe. Badania pokazały, że rośnie też nasz etnocentryzm (patriotyzm) zakupowy.
Obok olbrzymiego zainteresowania odwiedzeniem samozbiorami, aż 60% Polaków chce w najbliższej przyszłości kupować więcej polskich owoców i warzyw - wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Polska.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Źródła danych:
Kantar Polska, badania realizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).
- Sondaż zrealizowany w dniach 10-15 maja 2024 r. Pytanie: Czy jeżeli miał(a)by Pan(i) możliwość uczestnictwa w samozbiorach, to którymi gatunkami owoców i warzyw był(a)by Pan(i) zainteresowan(a)y?
- Sondaż zrealizowany w dniach 15-20 marca 2024 r. Pytanie: Czy zamierza Pan(i) w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas, poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw?
Więcej na temat wzrostu deklaracji zakupowych w materiale: Jak poparcie protestów przekłada się na zakupy polskich produktów?
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”.
Kontakt: