Który z kandydatów na Prezydenta najlepiej zadba o niezależność żywnościową Polski? Czy wyborcy widzą w programach kandydatów tematy polskiej produkcji ogrodniczej? Sektor zaprasza na premierę wyników badań, które odpowiedzą na te pytania. W spotkaniu udział wezmą liderzy branży warzywnej, jabłkowej i jagodowej. Podstawowym celem spotkania jest dyskusja nad pytaniami do sztabów wyborczych. Zapraszamy do udziału w wydarzeniu.

Data i miejsce
Data: 3 kwietnia 2025, godz. 10:00-15:30, w tym przerwa na lunch
Akredytacja
Zapraszamy do udziału w wydarzeniu uczestników rynku ogrodniczego, w szczególności liderów grup producentów i media. Akredytacja na wydarzenie trwa do 27 marca lub do wyczerpania miejsc. Do dyspozycji jest jeszcze 48 wolnych miejsc (stan na dzień 25 marca, godz. 11:30).
Wprowadzenie
Core Team podejmuje tematy o strategicznym znaczeniu dla rozwoju sektora ogrodniczego. Priorytetem zainteresowania liderów są decyzje systemowo kształtujące przyszłość producentów i postawy konsumentów.
Wyzwania długookresowe, wykraczające poza horyzont jednej kadencji czy koalicji, trzeba adresować do kandydatów na najwyższy urząd. Rozstrzygnięcia w wyborach prezydenckich mogą mieć wpływ na branżę ogrodniczą, rolnictwo i szeroko pojęte bezpieczeństwo żywnościowe Polski.
- Aktywizujemy branżową dyskusję. Chcemy ocenić wyczulenie kandydatów i świadomość wyborców na praktyczne aspekty bezpieczeństwa żywnościowego. Zleciliśmy badania. Już dziś zapraszamy na ich prezentację - mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
- Promujemy znaczenie warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Integrujemy bardzo duży sektor producentów. Ale widzimy, że sama ciężka ich praca nie wystarczy by wygrać z międzynarodowym kapitałem. Na każdym kroku rywalizujemy z kimś, kto jest 1000 razy większy. I chyba przespaliśmy okazje do dobrowolnego zorganizowania się w organizacje producentów. Zapraszam równie serdecznie - Paweł Myziak, lider projektu „Moc Polskich Warzyw”, członek Zrzeszenia Producentów Papryki RP.
Główne tematy dyskusji
- Kształtowanie polityki rolnej, w szczególności w obszarze ogrodnictwa
- Zorganizowanie producentów rolnych i ogrodniczych – szansa czy zagrożenie?
- Wyzwania rentowności produkcji ogrodniczej – rosnące koszty, niskie marże
- Rosnąca dysproporcja względem np. Hiszpanii, która wnioskuje o 391 mln euro na programy operacyjne organizacji producentów owoców i warzyw [fresh-market.pl, Fruittoday.com]
- Rola UOKiK i pytanie: czy rolnicy i ogrodnicy mogą liczyć na współdziałanie?
- Poprawa pozycji negocjacyjnej rolników wobec przetwórców i sieci handlowych
- Długofalowe korzyści z zapewnienia opłacalności produkcji rolnej i ogrodniczej
- Promocja polskiej żywności i polskiej kuchni – sukcesy i wyzwania
- Promocja zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży - zapotrzebowanie na ogólnokrajową strategię i przykłady synergii w działaniach promocyjnych sektora ogrodniczego
- Znaczenie warzyw i owoców, które powinny stanowić połowę tego co spożywamy w każdym posiłku - rekomendacje Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, IŻiŻ, WHO
- Promocja polskiego eksportu – wyzwania i propozycje dla producentów
- Sprawny system logistyczny gwarantem sukcesu w eksporcie, w tym system logistyczny CPK, terminale kontenerowe, ViaCarpatia itp.
Informacja o badaniu
Badanie preferencji politycznych Polaków zlecone przez Core Team sektora ogrodniczego realizowane jest przez firmę Opinia24 w ramach Puls Opinii. To cyklicznie realizowany sondaż na tematy polityczne. Wynikami pomiaru są ranking prezydencki, rankingi partyjne, wskaźniki zaufania do polityków i oceny pracy najważniejszych instytucji w państwie. Badanie wzbogacane jest serią pytań komentujących bieżące wydarzenia polityczne i społeczne. W przypadku realizowanego aktualnie badania (18-21 marca br.) respondenci są pytania m.in. o ocenę, tego którzy z kandydatów na Prezydenta najlepiej zadbają o niezależność żywnościową Polski.
Lista kandydatów branych pod uwagę w badaniu
Badana jest percepcja 12 osób:
- Rafał Trzaskowski
- Karol Nawrocki
- Szymon Hołownia
- Sławomir Mentzen
- Magdalena Biejat
- Marek Jakubiak
- Marek Woch
- Piotr Szumlewicz
- Adrian Zandberg
- Grzegorz Braun
- Krzysztof Stanowski
- Joanna Senyszyn
Sylwetki ekspertów i moderatorów dyskusji:
- Urszula Krassowska – Dyrektor Badań Społecznych Opinia24. Ekspert w dziedzinie badań społecznych, politycznych i opinii publicznej. Członek Polskiego Tow. Badaczy Rynku i Opinii.
- Agata Zadrożna – ekspertka badań społecznych w Opinii24. Badaczka z 20-letnim doświadczeniem w badaniach rynku i opinii, w tym dotyczących konsumpcji warzyw i owoców.
- Marcin Raszka - ekspert w zakresie finansów i zarządzania. Doradca w zakresie fuzji i przejęć. Przez wiele lat CFO w grupach spożywczych AGROS Holding S.A. i ANIMEX S.A.
- Marek Miśko - ekspert w dziedzinie tworzenia strategii i taktyk dla przedsiębiorstw, działający w domenie sytuacji kryzysowych i bezpieczeństwa. Prowadzi swoje działania w kraju i za granicą. Autor strategii dla rolnictwa podczas walki z „Piątką dla Zwierząt”. Wieloletni dziennikarz i twórca radiowy.
- Paweł Myziak - lider projektu „Moc Polskich Warzyw”, członek Zrzeszenia Producentów Papryki RP i zespołu ds. komunikacji roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka Core Team
- Papis Piotr - przewodniczący Komisji Promocji Województwa Mazowieckiego i Współpracy Zagranicznej [do potwierdzenia]
- Maciej Dolata - partner agencji INSPIRE smarter branding, koordynator projektów „Połowa sukcesu” integrującego działania promocyjne i „Core Team” angażującego w rozwój sektora ogrodniczego. Współtwórca „polskich superowoców”.
- Witold Boguta - prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, przewodniczący Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, inicjator powstania ogrodniczego Core Teamu.
Jak wziąć udział w prezentacji wyników badań i dyskusji?
Rejestracja trwa do 27 marca br. lub do wyczerpania miejsc. Wszystkich chętnych prosimy o krótką informację na adres: biuro@grupyogrodnicze.pl

#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: