
Badanie zostało po raz pierwszy zaprezentowane i omówione podczas wiosennego spotkania Core Teamu sektora ogrodniczego, w dniu 3 kwietnia 2025 r. w Mszczonowie w województwie mazowieckim.
- Czy wyborcy widzą w programach kandydatów tematy produkcji ogrodniczej?
- Który kandydat na Prezydenta najlepiej zadba o niezależność żywnościową Polski?
- Jakie są oczekiwania wobec Prezydenta – kluczowe kwestie związane z bezpieczeństwem żywnościowym?




Komentarz ekspercki
- Bezpieczeństwo żywnościowe to obecnie bardzo ważny społecznie temat. Od pandemii zdajemy sobie sprawę, że bezpieczeństwo żywnościowe jest ważne i należy do domeny Państwa. Ten temat cały czas jest istotny. Wpływ ma na to bliskość działań wojennych, pogarszający się klimat relacji międzynarodowych, kwestie klimatyczne i środowiskowe.
- Politycy mało eksploatują temat bezpieczeństwa żywnościowego. Zarówno w kontekście „lifestylowym”, tu gdzie chodzi o promocje zdrowego stylu życia, zdrowej żywności, warzyw i owoców, jako synonimu żywności nieprzetworzonej oraz promocję zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży. Jak od strony podażowej, gdzie 2 na 5 Polaków (39%) widzi problem zapewnienie opłacalności produkcji rolnej i ogrodniczej, a 20% uważa, że branża ogrodnicza, rolnicza, powinna się zrzeszać a Państwo promować spółdzielczość lub inne formy takiej konsolidacji rodzimych producentów.
- Ciekawym odkryciem jest potencjał związany z promocją polskiej kuchni i polskiej żywności. Prezydent reprezentuje nasz kraj, więc powinien o tym zawsze pamiętać. Promocję polskiej kuchni można łączyć z wysokimi deklaracjami oczekiwań „promocji zdrowego odżywiania” (30%) i zdrowej nieprzetworzonej żywności (22%).
- Temat bezpieczeństwa żywnościowego nie jest adresowany do rolników i ogrodników. Zaadresowanie go do realnych producentów jest niepotrzebnym zawężeniem. Bezpieczeństwo żywnościowe, to temat interesujący kilkanaście milionów wyborców. Bliższy trosce o zdrowie rodziny, najbliższych. Może być postrzegany jako egzystencjalny, związany z kosztami życia i zapewnienia bezpieczeństwa.
- Niedoszacowanie potencjału bezpieczeństwa żywnościowego może być związane z dominacją problematyki bezpieczeństwa militarnego. To temat, który po prosu się nie pojawił, a na pewno jeszcze nie przebił. Jest to temat „nowy”, z którym można łatwo wejść. Wystarczy odwołać się do pandemii i aktualnych wydarzeń, np. rosnących barier w handlu międzynarodowym.
- Temat bezpieczeństwa żywnościowego jest ciekawy także z perspektywy producentów – ogrodników, rolników, hodowców. Pozwala prezentować swój obszar kompetencji jako bardzo ważny i mówić o produkcji do zwykłych ludzi. Zwrócić uwagę na swego rodzaju współzależność („Wasze bezpieczeństwo to nasza produkcja, Wasz patriotyzm konsumencki to pomoc dla nas; nasze interesy są zbieżne”). Kluczowe jest tu zaprezentowanie swojej postawy i obietnicy w stylu „możecie na nas liczyć”.
- Bezpieczeństwo żywnościowe, w odróżnieniu od militarnego, może być postrzegane pozytywnie. Producenci mogą dać konsumentom pozytywny sygnał – pokazać: mamy w Polsce produkcję ogrodniczą i rolną, produkujemy to co znamy i wszyscy cenimy, co jest smaczne i jak się okazuje, stanowi o naszym bezpieczeństwie. Naturalny efekt to postrzeganie „liczmy przede wszystkim na siebie, codziennie, wspierajmy się, kupując polskie kupujesz podwójnie”.
Inne aspekty bezpieczeństwa żywnościowego
- Poziomu produkcji krajowej, jej efektywność oraz stabilność cen żywności.
- Jakości polityki rolnej i żywnościowej oraz nadwyżki eksportu nad importem.
- Infrastruktury handlowej, transportowej i logistycznej. W masowej percepcji jest już także - i ma wpływ na ocenę bezpieczeństwa - infrastruktura określana jako Centralny Port Komunikacyjny.
- Zdolność adaptacji do zmian klimatycznych. Coraz większy wpływ mają nowe percepcje, zawiązane z komunikacją upałów, susz, pożarów, powodzi itp. Konsumenci częściej zauważają, że pogoda może negatywny wpływać na produkcję żywności. Są zatem otwarci na komunikację związaną z pokazaniem produkcji, rozwojem nowych technologii, strategią adaptacyjną w ogrodnictwie / rolnictwie.
Badanie zostało zrealizowane techniką mixed-mode: wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo – CATI oraz wywiadów internetowych (CAWI), na reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 18 lat i więcej.
Wszystkie prezentowane na wykresach wyniki są przedstawione w wartościach procentowych. Udziały procentowe są zaokrąglone do liczb całkowitych. Oznacza to, że w niektórych przypadkach wyniki mogą nie sumować się do 100%.

#FunduszePromocji
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania CORE TEAM, IV edycja. Zadanie jest realizowane pod Honorowym Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.