
Informacje podstawowe

- Zasady gospodarowania funduszem. Przyjmowane przez Komisję Zarządzającą danego Funduszu, określają m.in. poziom dofinansowania różnych rodzajów działań, podejmowanych dla realizacji celów, które określa ustawa. Ten dokument, określa na co można przeznaczać środki Funduszu. Określa także procedurę składania wniosków i procedurę podejmowania decyzji przez Komisję.
- Strategie promocji dla branży owoców i warzyw. Od 2017 roku Komisja jest ustawowo zobowiązana do opracowywania i przyjęcia takiej strategii. Jest wytyczną dla wnioskodawców. Komisja powinna ją przyjąć nie dalej jak na początku lipca danego roku, na rok przyszły. Tak, aby wnioskodawcy mogli na jej podstawie przygotowywać wnioski. Plan finansowy, który które zawiera zadania, które Komisja przyjęła do realizacji w danym roku. Przy każdym podany jest wnioskodawca, tytuł i krótki opis zadania oraz kwoty. Na stronie znajdziemy pełne zestawienie od 2010 do 2025 roku.
- Sprawozdanie z wykonania planu finansowego. Sporządza je co roku KOWR (od 2010 roku). Ma na to czas do końca lutego roku następującego po podanym roku. Stąd w tym momencie, jako ostatnie, mamy na stronie sprawozdanie z wykonania planu finansowego za rok 2024.
- Sprawozdanie rzeczowe, w którym zadania zrealizowane w roku poprzednim są opisywania na podstawie sprawozdań, które organizacje składają do KOWRu wnioskami o wypłatę pomocy. Zestawienie zawiera takie sprawozdania, podobnie jak te z wykonania palu finansowego, za każdy rok od 2010.
Rośnie konsumpcja gatunków, które promowane są w sposób systematyczny i systemowy. Borówka wysoka, szerzej owoce jagodowe, warzywa ciepłolubne, są najdłużej promowane. Jest w tym potwierdzenie przyjętego sposobu działania i na pewno wielka zachęta do promocji jako takiej. Oczywiście na końcowy wynik składa się wiele elementów. Musi być inicjatywa i dobry pomysł na projekt, potem duże zaangażowanie i mądra ewaluacja. To warunki konieczne sukcesu, jednak nie jedyne, by realizować projekty wieloletnie, integrujące coraz więcej gatunków i każdego roku oceniane jako efektywniejsze
mówi Witold Boguta, przewodniczący Komisji Zarządzającej FPOiW.
Kompetencje Komisji Zarządzającej FPOiW

Rola KOWR

Wpłaty na Fundusz


Rośnie liczba beneficjentów Funduszu. Z jednej strony cieszy ta chęć angażowania się i działania coraz większej liczby podmiotów, z drugiej strony wiadomo, że to rozprasza środki. Stąd założenie Komisji by projekty realizowane dla wielu gatunków, przez wiele podmiotów, zwykle całoroczne, wspierać mniejszymi, które je uzupełniają. Corocznym wyzwaniem jest skoordynowanie tych inicjatyw. Tak by tworzyć synergie i nie doprowadzić do sytuacji, w której każdy idzie w swoją stronę
wyjaśnia Prezes Boguta.
Liczba i struktura zrealizowanych projektów
- Działania mające na celu informowanie o jakości i cechach owoców lub warzyw lub ich przetworów (finansowane w 50%) – 33 zadania.
- Działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów, w szczególności przez dzieci i młodzież (dofinansowanie 100%) – 233 zadań, większość realizowanych w ramach Funduszu.
- Udział w wystawach i targach związanych z produkcją i przetwórstwem (finansowane w 75%) - 57 zadań, w tym duże „systemowe” projekty, jak narodowe stoiska na Fruit Logistica w Berinie, Fruit Attraction w Madrycie, Biofach w Norymberdze, Asia Fruit Logistica w Hongkongu czy Freskon w Salonikach. Pierwsze realizowane od 16 lat, drugie od 11.
- Badania rynkowe dotyczące spożycia (finansowane w 100%) – 4 zadania.
- Badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców, warzyw, ich przetworów (finansowane w 100%) - 12 zadań.
- Szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw (finansowane na poziomie 0%) – 1 zadanie.
- Działalność krajowych organizacji branżowych w organizacjach międzynarodowych zajmujących się rynkiem owoców lub warzyw (finansowana w 90%) – 76 zadań, związanych z opłaceniem składki i udziałem w pracach organizacji europejskich i światowych.
Zaangażowanie organizacji branżowych sektora





Strategia promocji branży owoców i warzyw na 2025 r.
- wzrostu eksportu świeżych i przetworzonych owoców i warzyw, umacniania pozycji na dotychczasowych rynkach oraz pozyskiwanie nowych perspektywicznych rynków
- wzrostu patriotyzmu konsumenckiego
- wzrostu spożycia owoców i warzyw oraz ich przetworów ze strefy umiarkowanej, szczególnie pochodzenia krajowego (5 porcji dziennie: owoców, warzyw, soków, powinno stanowić połowę tego co jemy)
- poprawy świadomości polskich, unijnych i światowych konsumentów nt. jakości i walorów polskich produktów rolno-spożywczych, w tym w zakresie zrównoważonych upraw, produkcji i przetwórstwa
- poprawy świadomości polskich producentów w zakresie oczekiwań konsumentów krajowych oraz na rynkach eksportowych, dostosowywanie oferty do tych oczekiwań;
- maksymalnego efektu synergii realizowanych działań, w tym np. poprzez wykorzystywanie elementów wspólnej strategii komunikacji i wspólnej wizualizacji zaproponowanej w ramach projektu parasolowego.
- Upowszechnienie przepisu na dobrą dietę wymaga wykorzystania opracowanej spójnej strategii w obszarach: symbole (design), zachowania oraz komunikacja
- Niezbędna jest promocja postaw: zaangażowania i współpracy plantatorów, przetwórców, grup, sektora; dzielenia się doświadczeniami i wdrażania nowych rozwiązań
- Rozwój wymaga popularyzacji i edukacji, w tym angażowania rodziców i dzieci
- Budowa wizerunku sektora, jako nowoczesnego i odpowiedzialnego producenta i pracodawcy czerpiących z bogatej tradycji i nowoczesnych, innowacyjnych, pro-środowiskowych rozwiązań technicznych i technologicznych
- Za każdym owocem / warzywem stoi człowiek, miejsce i natura – kompetencje i pasje plantatorów i przetwórców oraz konkretne miejsca wraz z ich naturą i tradycją, wzmocnią identyfikację i poczucie przynależności.
- Każdy owoc / warzywo jest dla kogoś– świadomość tego, że nie powinien się zmarnować i walorów, które pozwalają rekomendować je osobom w danym wieku/stylu życia.

Czym kieruje się Komisja?
- dofinansowywane z innych źródeł, gdzie środki Funduszu pokrywają udział własny wnioskodawcy, działania na rynkach zewnętrznych, w tym udział w targach/wystawach;
- dotyczące dofinansowania działalności krajowych organizacji branżowych na szczeblu europejskim i światowym;
- zakładające całoroczną promocję grup produktów lub produktów świeżych i ich przetworów;
- zakładające wykorzystanie wspólnej komunikacji i wizualizacji, z właściwie dobranymi kanałami dotarcia do grup docelowych;
- nakierowane na poprawę świadomości konsumentów w zakresie korzyści z konsumpcji owoców i warzyw oraz ich przetworów;
- wspierające patriotyzm konsumencki i w konsekwencji wzrost spożycia polskich produktów;
- wpływające na wzrost spożycia produktów objętych unijnymi lub krajowymi systemami jakości żywności,
Kontakt: