Współczesna debata publiczna koncentruje się na eliminowaniu trudnych tematów. Sami coraz rzadziej stawiamy takie pytania. Próba podjęcia dyskusji uważana jest za krytykę, a krytyka jakże często staje się hejtem. Ten sprawia, że przestajemy zadawać jakiekolwiek pytania. Jak pójść do przodu? Core Team wyszedł z inicjatywą zorganizowania debaty oksfordzkiej, której głównym zadaniem będzie pokazać jak wartościowe jest poznanie różnych argumentów i punktów widzenia. Poniżej propozycja tematu debaty i otwarte zaproszenie do udziału w niej.
- Skąd pomysł zorganizowania modelowej debaty?
- Dlaczego ma to być Debata Oksfordzka?
- Jaka będzie teza pierwszej historycznej debaty?
- Proponowana data i miejsce debaty – 5/12, W-wa
- Otwarte 👉 zaproszenie do działu w debacie
- Dlaczego warto wziąć w niej udział?
- Więcej materiałów dla zainteresowanych debatą.
Skąd pomysł zorganizowania modelowej debaty?
Pomysł narodził się w Core Teamie, po to by podnieść efektywność wielu branżowych dyskusji i zaprosić do współpracy nowych ludzi.
Core Team powstał 2 lata temu jako forum współpracy. Wiele osób uznało wtedy, że integracja środowiska da szansę na jego rozwój. Cały czas pożądany jest stan, w którym będziemy potrafili „zbierać się, ustalać co jest potrzebne, wyprzedzająco, i artykułować to jednym głosem”. Ciągle to właśnie wydaje się wąskim gardłem.
Core Team ma grupę liderów i pracuje w zespołach roboczych (więcej). Celem jest inicjowanie pracy na strategią rozwoju w różnych obszarach i podnoszenie poziomu merytorycznej dyskusji z administracją publiczną.
- Po 2 lata widać, że jeśli mamy mieć wpływ na korzystne dla ogrodnictwa rozwiązania, np. w Krajowym Planie Strategicznym, na interesariuszy sektora, współpracę międzysektorową, w efekcie na nowe szanse i możliwości rozwoju dla producentów i przetwórców – trzeba promować współpracę i rozwijać szeroką branżową dyskusję wokół wielu tematów, projektów, konkretnych pomysłów - mówi Witold Boguta, Prezes KZGPOiW, lider zespołu ds. współpracy i integracji sektora.
Dlaczego Debata Oksfordzka?
- Największym atutem tzw. debaty oksfordzkiej jest, to, że w krótkim czasie możemy poznać argumenty przeciw i za. Myśleć krytyczne, zrozumieć oś sporu i ocenić argumentacje.
- Debaty oksfordzkie poprawiają standardy dialogu. W powszechnej percepcji budują szacunek dla dyskutantów, poszanowanie różnych punktów widzenia, nawet jeśli się z nimi nie zgadzamy. Sprzyjają budowaniu wspólnoty.
- Debaty pomagają w nagłośnieniu omawianych kwestii. Często organizowane są wokół tematów kontrowersyjnych i pomagają uruchomić szerszą i bardziej pogłębioną dyskusję.
Jaka będzie teza pierwszej historycznej debaty?
Teza debaty:
Organizacje branżowe producentów warzyw i owoców powinny dążyć do elitarności, a nie powszechności.
Temat jest ważny, aktualny, angażujący i często polaryzujący. Ekspertom podobała się także nieco bardziej uproszczona jego wersja – „Producenci owoców i warzyw nie powinni się organizować”.
Ciekawą alternatywną propozycją była teza: „Wykorzystanie wizerunku plantatorów firmujących marki własne supermarketów np. ryneczek czy warzywniak przynosi więcej szkód niż korzyści”.
W sumie analizowano 18 propozycji zgłoszonych przez członków Core Teamu. To pokazuje, że ciekawe debaty są bardzo oczekiwane.
Data i miejsce debaty
Wtorek 5 grudnia 2023 r.
Jesienny przegląd prac Core Temu
Arche Hotel Krakowska, Warszawa
Jesienny przegląd prac Core Temu
Arche Hotel Krakowska, Warszawa
Otwarte zaproszenie do udziału w debacie
Osoby zainteresowane udziałem w dbacie zapraszamy do kontaktu:
- mailowego biuro@grupyogrodnicze.pl (KZGPOiW)
- lub Maciej.Dolata@inspiresb.com (INSPIRE)
- oraz do grupy whatsapp'owej: Debaty Oksfordzkie
Do udziału zapraszamy producentów owoców i warzyw, w szczególności liderów, managerów, osoby, które tworzyły grupy, organizacje i mają doświadczania w integracji plantatorów i przetwórców.
Do Debaty Oksfordzkiej potrzeba 8 osób.
Dlaczego warto zgłosić się do tej ósemki i wziąć udział w debacie?
- Osoby, które będą chciały wziąć udział w debacie przeszkoli Jakub Kozłowski, Mistrz Polski Debat Oksfordzkich.
- Przygotowanie uczestników do debaty odbędzie się online. Jest bezpłatne.
- „Od Mistrza” będzie można uczyć się strategii przygotowań, dobrej argumentacji i poćwiczyć perswazyjność.
Pan Jakub Kozłowski poprowadzi debatę jako „marszałek”. Na co dzień jest trenerem wystąpień publicznych, Wiceprezesem Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców, Doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Więcej na OneSpeech.pl
Dlaczego debata oksfordzka jest tak ciekawa?
- Jest uniwersalnym narzędziem edukacyjnym i biznesowym.
- To uporządkowana forma dyskusji, której celem jest przekonanie odbiorców do stanowiska swojej drużyny.
- Debata ma ściśle określone zasady. Uczy szacunku, zabrania wchodzenie sobie w zdanie czy przeszkadzania oponentom.
- Cechą debaty w formacie oksfordzkim jest udział 4 mówców lub mówczyń zarówno po stronie propozycji, jak i opozycji. Propozycja stara się wykazać, iż teza jest prawdziwa, natomiast opozycja że jej brzmienie mija się z prawdą.
- Nad przebiegiem debaty czuwa Marszałek, a ocenia ją panel sędziowski lub publiczność. W naszym przypadku publiczność będzie jednym z oceniających.
- Debaty tego typu mają wpływ na wiele ważnych kompetencji uczestników – między innymi kwestie radzenia sobie z tremą, współpracy w grupie oraz krytycznego myślenia.
- Kompetencje te są określane mianem kompetencji przyszłości. Udział w debacie pozwala także sprawdzić swoje umiejętności argumentacji oraz wystąpień publicznych.
- Teza debaty powinna być związana z konkretnym problemem społecznym lub biznesowym, co nakłania obie drużyny do refleksji nad problemem i jego możliwymi rozwiązaniami.
- Konieczność postawienia się po stronie, z którą nie zawsze się zgadzamy wymusza empatię, przekuwa bańki informacyjne i poszerza horyzonty. Wprowadza także nową jakość dyskusji.
- Taka debata wcale nie musi ostatecznie rozwiązywać problemu czy całkowicie przekonać odbiorców do jednej ze stron, ale może bardzo pomóc w zrozumieniu punktów spornych lub inaczej widzianych przez obie strony.
- Debata jest dobrym wprowadzeniem do trudnych dyskusji. Debata w swojej konstrukcji obejmuje wszystkie elementy dobrej konfrontacji przeciwnych stanowisk: wprowadzenie tematu, kontekstu i osób zaangażowanych; przedstawienie argumentacji i skontrowanie tej pokazanej przez drugą stronę, a na sam koniec: zbiorcze podsumowanie względem początkowych założeń.
Debaty oksfordzkie charakteryzują się ujednoliconymi regułami. W każdej drużynie występuje 4 mówców, którzy dysponują określonym czasem na przedstawienie swojej argumentacji. Każdy mówca posiada pewną określoną rolę.
- Pierwsi Mówcy rozpoczynają debatę. Ich zadaniem jest pokazanie jak drużyna rozumie daną tezę, jakie wobec niej zajmuje stanowisko oraz jaka jest jej zdaniem oś sporu w debacie.
- Drudzy Mówcy – ich celem jest rozwinięcie argumentacji. To na drugich mówcach w największym stopniu spoczywa obowiązek przedstawienia argumentów drużyny, ich wyjaśnienie i udowodnienie.
- Trzeci Mówcy – powinni skupić się na kontrargumentacji. Dobry trzeci mówca jest w stanie obalić wszystkie argumenty przeciwnika, pokazując błędy logiczne lub zły dobór przykładów.
- Czwarci mówcy – ich zadaniem jest podsumowanie debaty. Powinni przypomnieć najważniejsze argumenty, pokazać gdzie w debacie pojawił się spór oraz dlaczego drużyna mówcy go wygrała.
Źródło: Zasady Debaty Oksfordzkiej - Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich
Oto link do nagrania, w którym nieco szerzej omawiane są zasady debaty
Oto zdjęcia z debaty oksfordzkiej Wprost na Forum Ekonomicznym w Karpaczu, 9 września 2023 r.. Teza debaty brzmiała: Dobra organizacja leczenia znaczy więcej niż najnowocześniejsza farmakoterapia (link)
Dla zainteresowanych - kilka debat poglądowych
Debata podczas Carbon Footprint Summit
Debata dot. Przemysłu 4.0
Finał III Akademickich Mistrzostw Polski
Przykładów ciekawych debat jest więcej. W całej Polsce debaty cieszą się popularnością wśród młodzieży licealnej i studentów, jako miejsce ćwiczeń argumentacji i przekonywania, a także jako sposób na promowanie dyskusji nad istotnymi kwestiami społecznymi.
Zapraszamy do udziału w debacie ogrodniczej wszystkich, którzy chcieliby zrozumieć dlaczego indywidualiści powinni działać razem.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: