Piramida żywieniowa była za trudna, więc zastąpiliśmy ją talerzem. Wyobraźnia liderów sektora ogrodniczego kazała pracować nad nowym symbolem edukacji żywieniowej na kilka lat wcześniej niż to się wydarzyło. Teraz mamy talerz. Blisko 20 organizacji wypracowało też wspólny pomysł na promocję roli owoców i warzyw, można powiedzieć, jak na talerzu. Mamy też po 5 latach niezaprzeczalne dokonania w kreacji popytu - wzrosty ilości konsumentów wszystkich warzyw, wszystkich owoców jagodowych oraz bezprecedensowe zatrzymanie wieloletniego trendu spadkowego liczby konsumentów jabłek (wzrost o 2 mln). I tu kończy się kadencja Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dziś podsumowujemy dorobek tej kadencji związany z realizacją projektu Core Team.

- Cele stawiane przed promocją
- Uzasadnienie potrzeby realizacji takiego projektu jak Core Team
- Sposób organizacji centralnego projektu promocji warzyw i owoców w Polsce
- Wybrane działania i dotychczasowe rezultaty
Cel główny i cele szczegółowe
- wsparcie pracy branżowych liderów i ekspertów (Core Team) nad opracowaniem prorozwojowych inicjatyw strategicznych
- budowa wizerunku sektora wśród jego interesariuszy
- realizacja badań i promocja wskaźników konsumpcji
- organizacja spotkań sektora ogrodniczego z mediami
- promocja konsumpcji integrująca wszystkie kampanie finansowane z FPOiW
- produkcja wybranych materiałów promocyjnych dla wszystkich kampanii
- promocja kultury strategicznej.
Czy taki projekt jak Core Team jest potrzebny?
- Brak utrwalonych nawyków konsumpcyjnych - warzywa traktowane jako dodatek, owoce jako opcja uzupełniająca.
- Niedostateczna promocja polskiej kuchni (mimo znakomitej opinii polskich kucharzy), rodzimych gatunków, które mogłyby stanowić podstawę zdrowego, atrakcyjnego odżywiania (kosztem bananów, awokado, oliwy z oliwek etc.).
- Silna konkurencja o uwagę konsumenta i mediów ze strony suplementów, importowanej żywności, także sposobów spędzania czasu, gotowania; podatność na żywieniowe mody.
- Rozdrobnienie sektora, brak reprezentacji i wiele trudności w samoorganizacji, której podstawowym celem powinien być transfer wiedzy i kaskadowanie inicjatyw „z góry” i „z dołu”.
- Konsumpcja owoców i warzyw poniżej zaleceń dietetyków.
- Rozproszone działania promocyjne, które nie wykorzystują w pełni potencjału sektora, wielu znanych synergii.
- Trudności w zbudowaniu spójnego wizerunku sektora jako nowoczesnego, zintegrowanego i innowacyjnego.
- Słabsza pozycja producentów na rynku wewnętrznym i za granicą, dyktat kupującego i uzależnienie od eksportu kreowanego przez międzynarodowe łańcuch dostaw. Więcej o „asertywności w łańcuchach dostaw” w dyskusji zainicjowany przez Core Team - tutaj
- podnosi świadomość konsumentów poprzez edukację i komunikację walorów warzyw i owoców;
- wspiera proces samoorganizacji sektora, tworząc forum współpracy wielu liderów i wielu środowisk (Core Team);
- dostarcza narzędzi - badań, pretekstów medialnych, spotkań z mediami - które ułatwiają wszystkim organizacjom i producentom profesjonalną promocję;
- buduje kulturę strategiczną, opartą na zaufaniu, wymianie doświadczeń i wspólnym wyznaczaniu priorytetów.
Sposób realizacji promocji owoców i warzyw - szczegóły
1. Realizacja badań i promocja konsumpcji


2. Organizacja spotkań z mediami dla kampanii, organizacji, wszystkich projektów finansowanych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

3. Organizacja prac forum współpracy sektora - popularna nazwa Core Team

Źródło: podsumowania poszczególnych edycji

4. Budowa wizerunku współpracy wśród interesariuszy

5. Koordynacja podmiotów sektora (organizacji, kampanii) przy wspólnej promocji w ramach Narodowego Dnia Sportu

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII".
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: