To jest trudne. Współczesna debata publiczna jest jednostronna, a koncentruje się na eliminowaniu trudnych tematów. Próba podjęcia dyskusji uważana jest za krytykę, która z kolei łatwo odbierana jest jako hejt. Ten zaś sprawia, że przestajemy zadawać jakiekolwiek pytania. Jak pójść do przodu? Zapraszamy do dyskusji
zachęca Witold Boguta, prezes KZGPOiW, lider zespołu ds. współpracy i integracji sektora.
Jak wygląda Debata i kto weźmie w niech udział?
Udział w debacie i wspólna praca nad tym tematem daje możliwość lepszego poznania ludzi z branży. Nas nauczy też większej pewności siebie
oceniają Agnieszka i Michał Leleń, Truskawka od rolnika.
Kiedy i gdzie można zobaczyć historyczną Debatę?
Krótko o Debacie Oksfordzkiej
- Największym atutem tzw. debaty oksfordzkiej jest, to, że w krótkim czasie możemy poznać argumenty za i przeciw. Zrozumieć oś sporu i ocenić argumentacje.
- Debaty oksfordzkie poprawiają standardy dialogu. W powszechnej percepcji budują szacunek dla dyskutantów, poszanowanie różnych punktów widzenia, nawet jeśli się z nimi nie zgadzamy. Sprzyjają budowaniu wspólnoty.
- Debaty pomagają w nagłośnieniu omawianych kwestii. Często organizowane są wokół tematów kontrowersyjnych i pomagają uruchomić szerszą i bardziej pogłębioną dyskusję.
Dlaczego debata jest tak ciekawa?
- To uporządkowana forma dyskusji, której celem jest przekonanie odbiorców do stanowiska swojej drużyny.
- Debata ma ściśle określone zasady. Uczy szacunku, zabrania wchodzenie sobie w zdanie czy przeszkadzania oponentom.
- Cechą debaty w formacie oksfordzkim jest udział 4 mówców lub mówczyń zarówno po stronie „propozycji”, jak i „opozycji”. Propozycja stara się wykazać, iż teza jest prawdziwa, natomiast opozycja że jej brzmienie mija się z prawdą.
- Nad przebiegiem debaty czuwa Marszałek. W naszym przypadku jednym z oceniających będzie publiczność.
- Debata wcale nie musi ostatecznie rozwiązywać problemu czy całkowicie przekonać odbiorców do jednej ze stron, ale może pomóc w zrozumieniu punktów spornych lub inaczej widzianych.
- Debata jest dobrym wprowadzeniem do trudnych dyskusji. Debata w swojej konstrukcji obejmuje wszystkie elementy dobrej konfrontacji stanowisk: wprowadzenie tematu, kontekstu i osób zaangażowanych; przedstawienie argumentacji i skontrowanie tej pokazanej przez drugą stronę, a na sam koniec: zbiorcze podsumowanie względem początkowych założeń.
Uzupełnienie informacji o spotkaniu Core Teamu
Po dwóch lata widać, że jeśli mamy mieć wpływ na korzystne dla ogrodnictwa rozwiązania w Krajowym Planie Strategicznym, na interesariuszy sektora, współpracę międzysektorową, w efekcie na nowe szanse i możliwości rozwoju – trzeba promować współpracę i rozwijać szeroką branżową dyskusję wokół wielu tematów, projektów, konkretnych pomysłów. Bardzo cieszę się z pomysłu i możliwości zobaczenia tej debaty. Zapraszamy na nią wszystkich, którzy chcieliby zrozumieć dlaczego indywidualiści powinni działać razem
podsumowuje Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
„CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja” to projekt realizowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Projekt pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.